3D metaalprinten is, afgezien van enkele niche markten, nog steeds een belofte voor veel toeleveranciers. Waarom staan er zo weinig AM-systemen? Hoe kan het dat het Nederlandse hightech ecosysteem nog geen businesscase heeft die als vliegwiel fungeert om de additieve productie op gang te brengen? Koudwatervrees bij de klanten, de OEM’ers? Gebrek aan kennis? Of krijgen de toeleveranciers de businesscase niet verkocht?
Vergelijkbare berichten

AM Design Paradigm – 3D Print magazine
Dit is mijn eerste column in 3D Print magazine. Franc is verder gegaan waarmee ik een jaar of vijf terug ben…

Verkenning van Additive Manufacturing voor spuitgieten: Sasa Dinic – H&P Moulding als bedrijfsonderzoeker bij IAMM
Sasa Dinic, productiemanager en technische dienst bij H&P Moulding in Emmen is in januari begonnen als bedrijfsonderzoeker bij het IAMM consortium….

AMBITION Deel 3: Lichtgewicht ontwerpen met lattice-structuren
Onderdeel van het project AMbition. Deze publicatie is tot stand gekomen door een onderzoek naar 3D-metaalprinten van 2019 tot 2021. Dit…

Selection method for WAAM
Het onderzoek richt zich op verbetering van acquisitieprocessen voor Wire Arc Additive Manufacturing (WAAM), een veelbelovende 3D-printtechniek. WAAM, gezien als een…

BIZ1 3D Metaal printen 2015 – 2017
Het onderzoek naar 3D-metaalprinten onthult ontwerprichtlijnen en economische overwegingen, waaronder kosten en milieu-impact. Belangrijke resultaten zijn een selectietool voor de meerwaarde…

Verkenning van Additive Manufacturing: Jochem van Steenis als bedrijfsonderzoeker bij IAMM.
Jochem van Steenis, 30 jaar en werkzaam bij VMI, deelt zijn ervaring als bedrijfsonderzoeker bij IAMM, waar hij de wereld van…