3D metaalprinten is, afgezien van enkele niche markten, nog steeds een belofte voor veel toeleveranciers. Waarom staan er zo weinig AM-systemen? Hoe kan het dat het Nederlandse hightech ecosysteem nog geen businesscase heeft die als vliegwiel fungeert om de additieve productie op gang te brengen? Koudwatervrees bij de klanten, de OEM’ers? Gebrek aan kennis? Of krijgen de toeleveranciers de businesscase niet verkocht?
Vergelijkbare berichten

Spare parts 2019-2020
Bij Saxion wordt onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van een 3D-reparatiecyclus waarbij oude of kapotte onderdelen worden gescand, digitaal gerepareerd, 3D-geprint…

3D geprinte grijper voor folies
Coen Bokslag studeert bij Fontys Hogescholen af op een ontwerp voor een 3D geprinte grijper voor een hightech machine. Hoewel de…

PIT #5: Sleuteltechnologieën
Twintig jaar geleden waren de verwachtingen hoog gespannen voor 3D-metaalprinten, maar de technologie bleek nog niet zo snel en tijdbesparend te…

AMBITION Deel 2: Optimaliseren van het printproces en de producten voor Laser Powder Bed Fusion
Onderdeel van het project AMbition. Binnen dit project is onderzoek gedaan naar het optimaliseren van het printproces en de geprinte producten….

AM vergt toch echt een andere manier van werken
Studenten van Fontys Engineering hebben in hun minor Smart Product Development with Additive Manufacturing onderzocht of je een hydraulisch auto-onderdeel kunt…

BIZ2 3D Metaal printen
Samen met vijf regionale partners (Thales, Z-tech, AWL, PM-Aerotec en Aeronamic) wordt onderzoek gedaan naar 3D-metaalprinten. Bedrijven leveren concrete cases aan,…