3D metaalprinten is, afgezien van enkele niche markten, nog steeds een belofte voor veel toeleveranciers. Waarom staan er zo weinig AM-systemen? Hoe kan het dat het Nederlandse hightech ecosysteem nog geen businesscase heeft die als vliegwiel fungeert om de additieve productie op gang te brengen? Koudwatervrees bij de klanten, de OEM’ers? Gebrek aan kennis? Of krijgen de toeleveranciers de businesscase niet verkocht?
Vergelijkbare berichten
Spare parts 2019-2020
Bij Saxion wordt onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van een 3D-reparatiecyclus waarbij oude of kapotte onderdelen worden gescand, digitaal gerepareerd, 3D-geprint…
AM vergt toch echt een andere manier van werken
Studenten van Fontys Engineering hebben in hun minor Smart Product Development with Additive Manufacturing onderzocht of je een hydraulisch auto-onderdeel kunt…
Ken de beperkingen van 3D metaalprinten
De simplistische uitleg van 3D printen in mainstream media zorgt voor overdreven verwachtingen en dito teleurstellingen. Ook bij metaalprinten. De mogelijkheden…
BIZ2 3D Metaal printen
Samen met vijf regionale partners (Thales, Z-tech, AWL, PM-Aerotec en Aeronamic) wordt onderzoek gedaan naar 3D-metaalprinten. Bedrijven leveren concrete cases aan,…
Inherente spanningsmethode manier om afwijkingen in LPBF voor te zijn
In het kader van de Precisiebeurs een artikel over de inherente spanningsmethode zoals die wordt toegepast bij de digitale representatie van…
Selection method for WAAM
Het onderzoek richt zich op verbetering van acquisitieprocessen voor Wire Arc Additive Manufacturing (WAAM), een veelbelovende 3D-printtechniek. WAAM, gezien als een…