Bij Saxion wordt onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van een 3D-reparatiecyclus waarbij oude of kapotte onderdelen worden gescand, digitaal gerepareerd, 3D-geprint en bewerkt totdat ze weer bruikbaar zijn. Het onderzoek bouwt voort op kennis uit eerdere projecten en richt zich op het reproduceren of repareren van bestaande onderdelen met 3D-metaalprinten. In tegenstelling tot optimalisatie, ligt hier de focus op nauwkeurige reproductie van producten, acceptabel voor de klant. Er wordt onderzocht welke concessies nodig zijn voor 3D-printen. Dit onderzoek speelt in op de uitdagingen van schaarse museumstukken en zeldzame industriële onderdelen.
Vergelijkbare berichten
Ken de beperkingen van 3D metaalprinten
De simplistische uitleg van 3D printen in mainstream media zorgt voor overdreven verwachtingen en dito teleurstellingen. Ook bij metaalprinten. De mogelijkheden…
Killer-applicatie gaat AM vliegwiel in beweging krijgen – 3D Print magazine
3D metaalprinten is, afgezien van enkele niche markten, nog steeds een belofte voor veel toeleveranciers. Waarom staan er zo weinig AM-systemen?…
AM vergt toch echt een andere manier van werken
Studenten van Fontys Engineering hebben in hun minor Smart Product Development with Additive Manufacturing onderzocht of je een hydraulisch auto-onderdeel kunt…
BIZ2 3D Metaal printen
Samen met vijf regionale partners (Thales, Z-tech, AWL, PM-Aerotec en Aeronamic) wordt onderzoek gedaan naar 3D-metaalprinten. Bedrijven leveren concrete cases aan,…
BIZ1 3D Metaal printen 2015 – 2017
Het onderzoek naar 3D-metaalprinten onthult ontwerprichtlijnen en economische overwegingen, waaronder kosten en milieu-impact. Belangrijke resultaten zijn een selectietool voor de meerwaarde…
3D geprinte grijper voor folies
Coen Bokslag studeert bij Fontys Hogescholen af op een ontwerp voor een 3D geprinte grijper voor een hightech machine. Hoewel de…