Bij Saxion wordt onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van een 3D-reparatiecyclus waarbij oude of kapotte onderdelen worden gescand, digitaal gerepareerd, 3D-geprint en bewerkt totdat ze weer bruikbaar zijn. Het onderzoek bouwt voort op kennis uit eerdere projecten en richt zich op het reproduceren of repareren van bestaande onderdelen met 3D-metaalprinten. In tegenstelling tot optimalisatie, ligt hier de focus op nauwkeurige reproductie van producten, acceptabel voor de klant. Er wordt onderzocht welke concessies nodig zijn voor 3D-printen. Dit onderzoek speelt in op de uitdagingen van schaarse museumstukken en zeldzame industriële onderdelen.
Vergelijkbare berichten
AMBITION Deel 1: Business Case : hoe Nederlandse bedrijven gebruik maken van 3D-metaalprinten
Onderdeel van het project AMbition. Deze publicatie is tot stand gekomen door een onderzoeknaar 3D-metaalprinten van 2019 tot 2021. Dit onderzoek…
Ken de beperkingen van 3D metaalprinten
De simplistische uitleg van 3D printen in mainstream media zorgt voor overdreven verwachtingen en dito teleurstellingen. Ook bij metaalprinten. De mogelijkheden…
AMBITION Deel 3: Lichtgewicht ontwerpen met lattice-structuren
Onderdeel van het project AMbition. Deze publicatie is tot stand gekomen door een onderzoek naar 3D-metaalprinten van 2019 tot 2021. Dit…
Artikel Link Magazine – Hogescholen werken samen om van 3D-metaalprinten -eindelijk- succes te maken
Drie hogescholen, met steun van universiteiten, bedrijven en brancheorganisaties, slaan de handen ineen om 3D-metaalprinten te bevorderen. Onder leiding van Rein…
PIT #5: Sleuteltechnologieën
Twintig jaar geleden waren de verwachtingen hoog gespannen voor 3D-metaalprinten, maar de technologie bleek nog niet zo snel en tijdbesparend te…
Inherente spanningsmethode manier om afwijkingen in LPBF voor te zijn
In het kader van de Precisiebeurs een artikel over de inherente spanningsmethode zoals die wordt toegepast bij de digitale representatie van…